تغذیه مناسب برای افزایش شیر مادر

چگونه میتوان سبب افزایش شیر مادر شد؟

بهترین منبع تغذیه برای نوزادان، شیر مادر است. نکته جالب در این مسئله این است که شیر مادر با رشد کودک و بر اساس نیاز های تغذیه ای او تغییر می‌کند. تغذیه نوزاد با شیر مادر، او را در برابر انواع بیماری های کوتاه یا بلند مدت ایمن می‌کند. همچنین نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نسبت به سایر نوزادان کمتر به بیماریهایی مثل دیابت نوع 1، آسم، چاقی و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد مبتلا می‌شوند. لازم به ذکر است که آنتی بادی های مادر از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و با تقویت سیستم ایمنی نوزاد، خطر عفونت در بدن او را کاهش می‌دهد.

 

افزایش شیر مادر با مصرف چند ماده غذایی

قرار دادن برخی از مواد غذایی در رژیم مادر، می‌تواند باعث بالا رفتن گردش شیر مادر، کیفیت و کمیت آن شود. این مواد غذایی به شرح زیر اند:

آب

این ماده به دلیل این که 87 درصد حجم شیر مادر را تشکیل می‌دهد، مهمترین ماده ای است که برای افزایش شیردهی مادر باید در رژیم غذایی او قرار بگیرد. برای جلوگیری از کم آب شدن بدن مادران شیرده و افزایش حجم شیر، توصیه شده است که این مادران روزانه 3 الی 3/5 لیتر آب مصرف کنند.

 

از فواید شیر دادن مادر به نوزاد چه میدانید؟ این بلاگ مهم را از دست ندهید.

گیاهان با برگ سبز

گیاهانی که برگ سبز دارند مثل اسفناج، کلم معمولی و کلم بروکلی سرشار از ویتامین های A و C E, K, به همراه فیبر، آنتی اکسیدان، کلسیم، آهن و فولات به افزایش شیر مادر و تقویت رشد نوزاد کمک شایانی می‌کنند. به همین جهت توصیه شده است تا مادر شیرده حداقل یک وعده در روز از این گیاهان تغذیه کند. لازم به ذکر است که آنتی اکسیدان های موجود در برگ ریحان، باعث تقویت سیستم ایمنی نوزاد می‌شوند.

 

غلات کامل

ماکارونی سبوس دار، برنج قهوه ای و جو دوسر به علت دارا بودن کربوهیدرات پیچیده، فرد را برای مدت طولانی تری سیر نگه می‌دارد. این مواد غذایی منبع غنی از ویتامین B، مواد معدنی و فیبر هستند. فیبر به هضم بهتر غذا کمک کرده و سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارد. در صورتی که جو دوسر بدون گلوتن بخشی از رژیم غذایی روزانه مادر شیرده باشد، به افزایش شیردهی کمک می‌کند.

 

جو

قند های پیچیده موجود در جو، باعث افزایش شیردهی می‌شوند. در صورتی که مادر با مصرف مستیم جو مشکل دارد، می‌تواند از نوشیدنی های مالت که از جو ساخته می‌شوند مصرف کند.

آیا میدانید که گاهی اوقات چرا نوزاد شیر نمیخورد؟

 

ماهی روغنی

این نوع ماهی ها علاوه بر افزایش شیردهی مادر، در درمان افسردگی پس از زایمان نیز موثر هستند. از این ماهی ها می‌توان به سالمون اشاره کرد که منبع غنی از پروتئین، امگا 3 و B12 است. همچنین ماهی ها به علت این که حاوی ویتامین D هستند، کمبود این ماده را در بدن زنان به صورت طبیعی از بین می‌برند. همچنین DHA که برای رشد سیستم عصبی نوزاد یک ماده ضروری به شمار می‌رود، در قزل آلا به فراوانی وجود دارد.

 

گوشت قرمز

زنان شیرده برای تولید شیر به مقدار زیادی روی نیاز دارند که در گوشت قرمز به فراوانی یافت می‌شود. گوشت قرمز علاوه بر روی حاوی پروتئین، ویتامین B و آهن نیز هست و به مصرف کننده آن انرژی زیادی می‌دهد.

تخم مرغ: این ماده می‌تواند برخی از نیاز های پروتئینی شما را تامین کند. همچنین علاوه بر پروتئین، ویتامین های B12 و C، کولین، لوتئین، ریبوفلاوین و فولاته نیز در تخم مرغ یافت می‌شود.

 

آجیل و دانه های روغنی

بادام، گردو، پسته، فندق، بادام زمینی و بادام هندی سرشار از پروتئین، مواد معدنی، فیبر، ویتامین ها و آنتی اکسیدان هستند. از آنجایی که بادام منبع غنی از کلسیم است و زنان شیرده باید روزانه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کنند، بادام می‌تواند جایگزین شیر و لبنیات شود.

لاگ پیشنهادی ما در این بخش : آیا شیر مادر آکنه نوزادان را از بین میبرد؟

 

ماست

ماست به علت غنی بودن از کلسیم و پروتئین به تولید شیر کمک شایانی می‌کند و به مادر شیرده، مصرف آن توصیه می‌شود. اما لازم به ذکر است در صورتی که نوزاد نسبت به لاکتوز موجود در ماست و به طور کلی لبنیات تحمل ندارد، بهتر است مادر این مواد را به رژیم خود اضافه نکند.

 

سخن پایانی

رژیم غذایی مناسب در دوران شیردهی لازم است حاوی انواع مواد مورد نیاز برای تولید شیر باشد. مصرف مواد غذایی متنوع و سالم از جمله سبزیجات و میوه های تازه به بالا رفتن کیفیت شیر مادر کمک شایانی می‌کند. برای افزایش شیردهی مصرف پروتئین از منابعی مثل گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و لبنیات و همچنین مصرف غلات کامل، حبوبات و مغزها و دانه های روغنی به افزایش شیر مادر کمک می‌کند. لازم به ذکر است برای افزایش حجم شیر مادر مصرف آب و مایعات کافی در طول روز ضروری است.

 

در انتها پیشنهاد میکنیم که بلاگ " زمان مناسب از شیر گرفتن نوزاد " را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی